Ilmaise ja esitä: Riista-sananselitys (2-4 henkilöä)

Ympäristötietoon liittyvissä asioissa pidetään yleensä tärkeänä, että asioista käytetään tarkkoja nimityksiä. Näitä nimityksiä kutsutaan myös käsitteiksi.

IMG_20160828_110053

Tehtävä:

1. Ottakaa yhdessä selvää, mitä tarkoittavat seuraavat käsitteet (voitte käyttää esim. Riistakoulun sivun hakutoimintoa, joka löytyy sivun alareunasta):
  • sukeltaja
  • puolisukeltaja
  • pesäpakoinen
  • loismunija
  • syysmuutto
  • kevätmuutto
  • talvehtimisalue
  • reviiri
  • viivästynyt sikiönkehitys
  • kalkka
  • koppelo
  • vieraslaji
  • tulokaslaji
  • silmälläpidettävä
  • uhanalainen
  • untuva
  • sulkasato
  • peto
  1. Kirjoittakaa yllä olevat käsitteet lapuille, laittakaa Riistakoulu hetkeksi kiinni ja selittäkää sanat pareittain /joukkueina toisille siten, ettei selitysvuorossa saa käyttää mitään selitettävän sanan osaa. Sananselitys on monille varmasti tuttua Alias-pelistä.
  2. Jokaisesta oikein arvatusta sanasta pari saa pisteen. Voitte halutessanne asettaa jonkin yhdessä sovitun aikarajan, jonka jälkeen selitysvuoro vaihtuu. Aikaa voi ottaa esimerkiksi kännykällä.