Ravintoketjut (kuvataide)

Yksinkertaistettuna ravintoketjut koostuvat tuottajista eli kasveista, kasvinsyöjistä ja pedoista. Ideana on, että ketjussa esitetään nuolen avulla suunta, johon energia ja ravintoaineet siirtyvät. Ravintoketjun alkupään lajeja (kasveja) on luonnossa aina enemmän kuin loppupään lajeja (petoja).

ravintoketju

Ohje:

1. Tutustu Riistakoulun teksteihin Lue, kuule ja opi! –välilehdeltä. Etsi tietoa eri kasvinsyöjistä ja pedoista. Muodosta valitsemasi ravintoketju, jossa on jokin Riistakoulun teksteissä mainittu esimerkkikasvi, kasvinsyöjä ja peto. Varmista, että ketjusi on realistinen, eli että se on mahdollinen Suomen luonnossa.
  1. Suunnittele ja toteuta kuvataiteen työ valitsemallasi tekniikalla. Työssä tulee olla esitettynä kolmeosainen ravintoketju ja kuvat ravintoketjun eliöistä. Kiinnitä huomiota lajien tunnuspiirteisiin ja niiden tarkkaan kuvaamiseen. Tässä tehtävässä harjoitellaan mielikuvituksen käyttöä, oman työn suunnittelua sekä sinnikkyyttä työn loppuunsaattamisessa. Tyyli on vapaa: piirrä, kuvaa, maalaa, rakentele, väritä tai yhdistä monta tekniikkaa toisiinsa!