Ilmaise ja esitä: lintubongari (parityö + video)

Tässä tehtävässä harjoitellaan eläytymistä, mielipiteen esittämistä, ristiriitojen ratkaisumalleja sekä harjoitellaan videontekotaitoja.

”Kaksi kaverusta on lähdössä Etelä-Suomessa sijaitsevalle lintukosteikolle viikonlopuksi. On syyskuun loppu. Toinen kaveruksista on ajatellut, että kyseessä on metsästysreissu, ja toinen on lähdössä vain bongaamaan lintuja. Heille tulee väittely siitä, kumpi vaihtoehdoista on parempi, ja miksi. Ristiriita kuitenkin ratkeaa, ja kaverukset pääsevät reissuun.”

Ohje:

1. Lue ja ota selvää Riistakoulun sivuilta siitä, mitä lintuja Etelä-Suomessa voisi olla kosteikolla syyskuun lopulla, ja miksi (muuttolinnut, metsästettävät lajit, talvehtijat jne).
  1. Tehkää parin kanssa yllä olevan valmiin kehyskertomuksen mukaan video, jossa reissuun lähdössä olevat kaverukset esittävät mielipiteensä, väittelevät aiheesta ja saavat ristiriidan ratkaistua. Millaisia eri ratkaisumalleja teidän luokaltanne löytyy?